Japp, ni läser rätt. Igår gick vi in i vecka 18. Det är alltså bara 22 veckor kvar till vår bebis ligger i våra famnar, hoppas jag. På ett sätt har det gått ganska fort hit, men samtidigt inte. Inte med tanke på att jag har varit gravid sen i augusti, och det är ju flera månader bort.

Har ännu inte kännt av bebisen, inte vad jag vet i alla fall. Min matlust har kommit tillbaka och numera kan jag känna hunger. Inatt hade jag lite ont i magen, men det berodde nog på att jag käkat godis...

När Robert vaknar skall vi ta veckans bild på magen. Hoppas på att se någon form av skillnad. Men det är ju inte säkert. Blir inga bilder på bloggen förrän jag verkligen ser en gravidmage på mig. Det kan jag ju meddela :)



Kroppen:
Vid den här tiden gör man den första ultraljudsundersökningen. Ofta är det först nu som du på riktigt kan ta till dig att ett barn faktiskt är på väg. Ultraljud görs för att bättre veta när barnet kommer att födas. Barnmorskan visar hjärnhalvorna, magsäcken och det lilla hjärtat som slår snabba slag. Huvudet och lårets storlek mäts, med hjälp av dessa mätningar kan man på ett mer exakt sätt beräkna födelsedatumet. Man tittar även på läget på moderkakan.

Du vet nu, så exakt som man kan komma, när du är beräknad att föda. Det blir ändå bara en riktpunkt, du kan föda inom tre veckor före och två veckor efter detta datum utan att det räknas som onormalt. I regel är detta en period när du mår bra och trivs med din graviditet.

Fostret: Huvudet är cirka fyra centimeter i diameter, medan fötterna är cirka två centimeter långa. Fostret sväljer fostervattnet och kan till och med skilja mellan mammans intag av söt respektive besk föda. Om det är sött sväljer fostret mer vatten och om det är bittert så grimaserar det istället. Fostervattnet är naturligt sött och kroppen ser till att det innehåller rätt mängd av aminosyra, fettsyra, mjölksyra, citronsyra, salt, glukos, fruktos och sist men inte minst proteiner.

Källa: Familjeliv

Bebis

Bebisen är 12,5 till 14 cm mellan stjärt och huvud, den väger ca 150 g. 50 g mer än förra veckan. Bebisen kan rynka på pannan och göra grimaser. En del basreflexer börjar utvecklas nu som till exempel sugreflexen och bebisen vänder ryggen till om magen utsätts för ljus. Hjärnans första kritiska stadium är nu över.

Du

Nu är det dags för ultraljud. Det görs omkring vecka 17 till 18. Vikten har ökats till mellan 4 och 6 kg, men det är bara början. Ät rätt så behöver du inte oroa dig för onödiga kilon. Du kanske börjar få ryggbesvär, blir täppt i näsan eller svårt att röra dig som du vill. Det börjar helt enkelt kännas att du är med barn.

Källa: MinBebis



Det där med att jag skulle ha gått upp 4 - 6 kg kan vi ju räkna bort på en gång, för det vet vi alla att jag inte gjort. Snarare tvärtom. Sen att jag kanske börjar få ryggbesvär och inte kan röra mig riktigt hur jag vill, jotack. Det har jag ju känt av! Vissa dagar har jag grymt ont i ryggen och det är verkligen en riktig pina. Robert får hjälpa mig upp ur sängen, soffan, ja ibland kommer jag helt enkelt inte upp, och ibland kan jag inte böja mig för att plocka upp något.


På måndag är det en vecka kvar till vårt RUL, den 5/12. Spännande! Då är jag i vecka 19 (18+3).
Puss & Kram

Kommentera

Publiceras ej