Okey, ytterligare ett år, eller två, har gått sedan jag gjorde en uppdatering här. Tänkte att jag skulle försöka damma av denna gamla blogg och få lite liv i den igen. Men det tänkte jag tydligen i förra inlägget också.. och se hur det gick.
 
Nåja, är i alla fall höggravid i detta nu. Faktiskt så har jag beräknad förlossning nu på onsdag, den 7 januari 2015. Vi får la se hur det blir med den saken - Beskin (som bebisen kallas) kan ju göra som sin storasyster gjorde, stanna en extra vecka för att gotta till sig i livmodern. Hoppas dock inte på att Beskin har den planen, för nu är det både tungt och jobbigt. I´m a big mama right now. Var tillexempel på Barnmorskebesök igår, och gissa hur mitt SF-mått låg? Jodå, 3 cm högre än de sista mätningarna med Elvira-magen. 40 cm! Japp, ni läste rätt - 40 cm! I ärlighetens namn så känns det galet mycket, skyhögt och helt kollosalt mega stort. Det var så att jag dog lite innombords när jag hörde måttet. Vad är det för bjässe som bor i min mage liksom? Hjälp, och åter hjälp. 
 
Själva Beskin-graviditeten har dock varit snarlik Elvira-graviditeten, jobbade heltid fram till den 19 december - ca 2½ vecka innan BF - samma med förra graviditeten. Kräktes lite längre dock, fram till vecka 25 ca. Gick inte ner 11 kg denna gång, utan bara 4 kg - som jag nu då gått upp och plus 6 kg till. Jag är ett konstaterat genfall av blodpropp - oh yes, jag ligger i den näst högsta gruppen för blodpropp, med hela 4 riskpoäng. Har tagit väldigt många blodprover för att komma fram till detta (hallå, sprut- och stickrädd!) vilket resulterat i att jag sedan i slutet av oktober 2014 har fått ta blodförtunnande sprutor, Fragmin. En gång om dagen i magen. Nu när det exakt hade gått två månader sedan jag började med Fragmin-sprutorna så visar det sig att jag är allergisk mot dessa sprutor - vilket resulterade i ett enormt stort, rött/blått/lilla, kliande/klådande/svidande/flagande bälte från sida till sida och runt naveln, på magen. Helt galet stort. Och läkarna på förlossningen som undersökte mig hade aldrig sett liknande - förutom en kollega till denna läkare, men då bara en gång tidigare. Så japp, konstaterat allergisk mot Fragmin sedan i måndags. Byte av prepparat och fick istället börja med Innohep, två sprutor om dagen, i låren. Jippie tänkte min sprutångest. Och det är inte som så att jag får sluta med sprutorna bara för att bebis kommit ut, nej, jag skall fortsätta med dem i ialla fall 6 veckor efter förlossningen. För att vara på den säkra sidan. Så, om jag nu skulle gå över två veckor med Beskin, så kan jag åtminstone se att jag tar sista sprutorna i slutet av februari/början på mars där någonstans. Ljuset i tunneln har uppenbarat sig.
 
Min lillebror är i USA i detta nu och kommer hem den 16 januari. Den 17 januari flyttar han till Spanien för att bland annat plugga spanska. Så jag hoppas att Beskin valt att titta ut innan dess så att dem två åtminstone kan få mötas en gång. Det hade jag uppskattat, och min bror också.

Vi får la se hur det går med mina uppdateringar. Det är inte som förr då en hade massa tid för att dokumentera hit och dit om all möjlig skit. Men mitt mål är åtminstone att försöka göra ett inlägg då och då, allt annat är ett plus :)
 
/ C
 
 

Kommentera

Publiceras ej