Då var det dax igen. Jag som hoppades på att jag inte ärvt oturen med bilar, som jag skrivit tidigare. Tydligen hade jag fel. Idag började den gula motorlampan lysa, igen. Jättekul! Mina positiva hjärnsmurfar hoppade högt av lycka, not. Åter igen var det jag som körde när det upptäcktes - precis som förra gånge, i somras. Då var det ju inte mitt fel, utan Robert som varit och pillat i motorrummet för att byta ett luftfilter. Två dagar fick Ådin bo på Mechanum med felsökningar, luftmassemätar byttes, ventil byte och hej och hå. Summan slutade då på runt 5000 kronor. Då hade vi ändå fått rabatt.. Ni kan förstå att tusenlapparna snurrar i mitt huvud just nu då.

Vi körde ner till torget för att slänga vår källsortering, som vi samlat på oss under hela hösten. Vi vill inte starta det nya året med ett hus fullt av källsortering tänkte vi. Allt slängdes och vi bestämde oss för att åka och handla i Alingsås, ICA Maxi. När jag kommer till första rondellen i Gråbo, upptäcker jag att motorlampan lyser. Jag svänger av och stannar på busshållplatsen. Stänger av bilen, ifall att den fått något cp-ryck. Startar bilen igen, och självklart lyser lampan ändå. Fuck! Vi har ju varit med om detta förut, och vet att det inte är någon större fara. Att det är okey att köra bilen trots att motorlampan lyser. Så länge den inte blir röd. Då är det lite mer panik på torpet.

Snackade med pappa förut, som gav oss tipset om att släppa på batteriet i bilen - vänta fem minuter, koppla in och hoppas på det bästa. Är det bara en grej som Ådin fått för sig, så släcks lampan. Annars börjar den lysa ganska direkt därefter igen. Detta skall vi göra imorgon. Så om den förbaskade lampan inte släcks blir det ett samtal till käraste Mechanum igen.

Jag håller alla mina tummar och tår för att det skall funka imorgon,
och då har jag ändå en uppsättning extra i min mage :)

Googlade lite förut på: "Audi a4 avant -02+gul motorlampa lyser". Fick fram en artikel från aftonbladet bland annat, där Bosse Bildoktorn skrev just samma som pappa berättade för mig, ang. batteriet. Han skrev bland annat att det kan handla om ett felmeddelande som är falsk alarm, och då är detta sätt, att koppla ur batteriet en stund och därefter koppla in och köra en sväng, ett hett tips. På en annan sida, Nordic Audi, var det en kille som hade samma sak som oss. Alltså inga symtom på bilen att den går sämre eller att det hänt något speciellt, ändå lyser motorlampan. Han hade lämnat in sin bil som då hade fått felmeddelande ang. någon vakumslang. Det vart en kostnad på under tusenlappen. Så jag hoppas på ett sådant "lätt" fel om det där med batteriet inte funkar.

Åh vad vi älskar allt tekniskt i vårt samhälle.
Eller hur gott folk?

1 kommentarer

Marie

02 Mar 2012 09:20

Hejsan!! Jag satt o googlade nyss å fick upp din blogg om just gula motorlampan på Audi som lyser. Har samma problem just för tillfället. Hur gick det för er efter att ni kopplat ur batteriet?? Eller var det något annat fel??



MVH Marie=)

Kommentera

Publiceras ej